Jak poprawnie wdrożyć system ocen pracowniczych.

W licznych firmach w pewnym okresie ich działalności jest uruchamiany system ocen pracowniczych. O ile idea takiego systemu wydaje się być atrakcyjna i w teorii dająca sporo korzyści osobom zarządzającym, to pamiętać koniecznie trzeba o jednej istotnej sprawie. Aby taki system się sprawdził, to należy go odpowiednio wdrożyć, a z tym wiąże się wiele niespodzianek.
W dużej części firm i przedsiębiorstw uruchomienie systemy pracowniczych ocen jest związana z dużymi obawami wśród zatrudnionej załogi, dotyczyć to będzie zarówno pracowników na stanowiskach produkcyjnych, ale też kadry kierowniczej. Jeżeli nie wyjaśni się tych obaw na początkowych etapach, to często się okazuje, że praktycznie wszystko co zostało zrobione do niczego nie będzie się nadawać.
W czasie wdrażania systemu ocen ma dość duże znacznie, żeby od samego początku w jego tworzenie angażowani byli przedstawiciele załogi i poszczególni kierownicy. Pozwoli to na pewno na lepsze definiowanie całego systemu oceniania, a oprócz tego na bieżąco będzie rozwiewać wątpliwości i obawy, jakie z pewnością będą się pojawiać.
A wątpliwości takich z całą pewnością będzie bardzo dużo, bo pracujący ludzie, zwłaszcza z większą ilością przepracowanych lat, dość często z dużymi obawami podchodzą do różnych zmian. System ocen może być traktowany jako coś, co nikomu się nie przyda, lub też jako narzędzie kontrolowania załogi. Niektórzy będą w tym nawet widzieli ryzyko, które się wiąże z możliwością zwolnień części zatrudnionych.
Z tego też powodu osoby które wdrażają tego typu system ocen powinny od samego początku mieć dobry kontakt ze wszystkimi działami w firmie i na bieżąco wyjaśniać wątpliwości, które się pojawią. Świetnym pomysłem może być stworzenie grupy doradców, którzy będą wybierani wśród osób cieszących się odpowiednim zaufaniem zarówno załogi, jak i kierownictwa.
Koniecznie się powinno zadbać o szeroką kampanię informacyjną, która przede wszystkim postawi na prosty przekaz do ludzi. Dobrym rozwiązaniem są bezpośrednie kontakty z załogą i kierownictwem, w czasie nich będzie można na bieżąco omawiać wszystkie sporne kwestie.