Gry szkoleniowe - kiedy i dla kogo?

Każda firma która chce dbać o pracowników, których zatrudnia powinna inwestować w ich rozwój na wielu płaszczyznach. Z pewnością ogromną rolę odgrywają kursy związane z podniesieniem doświadczenia oraz kwalifikacji, ale równie istotne jest poprawa samej jakości i organizacji pracy, a oprócz tego umiejętności współpracowania z resztą zespołu i szybkiego podejmowania decyzji.

Bardzo ważną rolę w rozwoju pracowników odgrywają rozmaite szkolenia. Ich wybór jest bardzo duży, począwszy od zwykłych, w których całość jest prowadzona przez wykładowcę, a kończąc na różnego rodzaju grach i treningach, które symulują niekiedy prawdziwe sytuacje występujące w życiu i wymagają od wszystkich biorących udział aktywnego działania i konieczności podejmowania decyzji.

W szczególności modne w ostatnich latach stały się Coachingowe Ćwiczenia Symulacyjne  - są one coraz chętniej stosowane przez firmy które chcą w jakiś sposób inwestować w rozwój pracowników. Osoby, które biorą w nich udział nie słuchają biernie wykładu trenera, ale muszą aktywnie działać i podejmować decyzje - i jak pokazuje praktyka, tak prowadzone szkolenia mogą dać sporo korzyści.

Lecz aby gry przyniosły zamierzony skutek, to należy pamiętać o paru zasadach. Najbardziej istotne jest znalezienie odpowiedniej do tego, co chce się osiągnąć kategorii. Praktycznie każda z gier jest bowiem ukierunkowana na rozwijanie pewnych wybranych elementów, i powinno się o tym pamiętać w czasie wyboru jakiejś dla swoich pracowników.

Kolejną ważną sprawą są oczywiście koszty. Gry o charakterze szkoleniowym, zwłaszcza w wersji z trenerem, który poprowadzi wszystko i później przeanalizuje wyniki do tanich nie należą. Jeśli grę miałoby się regularnie używać, to zakup będzie rozsądnym pomysłem, natomiast gdy tego typu forma szkolenia będzie jednorazowa, to zdecydowanie korzystniejszą opcją będzie jej pożyczenie na określony czas.

Wybierając opcję gry z wynajęciem trenera dość istotne powinno być sprawdzenie jego uprawnień i kompetencji. Od tego będzie przecież zależeć zarówno skuteczność samego przeprowadzenia gry z pracownikami, ale także późniejsza interpretacja i wyciągnięcie wniosków w oparciu o decyzje i zachowania, jakie występowały podczas gry.